0producten
0,-
» Winkelmand Winkelmand

    Flos

    Het begin van Flos (wat 'bloem' betekent in het Latijn) kwam tot bloei vanuit een briljant idee: objecten maken, te beginnen met een gloeilamp, die de manier van leven zouden veranderen voor zowel de Italiaanse - als de buitenlandse markt. Al vanaf het allereerste begin creëert Flos lampen die vandaag nog altijd in de collectie zijn opgenomen. In samenwerking met design masters Achille en Pierre Giacomo Castiglioni werd bijvoorbeeld de Taraxacum geboren. Ook de welbekende Taccia lamp stampt uit de begin jaren en is nog altijd onderdeel van het uitgebreide assoritment van Flos!

    Flos verlichting bij Berden
    Het volledige assortiment design verlichting van Flos is verkrijgbaar bij Berden. Neem bijvoorbeeld dé bestseller, de Flos Arco booglamp. Nu uit voorraad leverbaar! Net als de Flos Skygarden 1 en Flos Skygarden 2 hanglamp

    71 gevonden artikelen

    71 gevonden artikelen

    De verhaallijn van Flos

    Flos werd opgericht in 1960 als de eerste "moderne" onderneming in de verlichtingssector. In de eerste jaren van het bestaan van Flos begon het merk een productie lampen die nu dé klassiekers zijn in het Italiaans industrieel design. 

    Sergio Gandini

    Voor Sergio Gandini, die in 1963 begon met het managen van Flos, konden de inspanningen en creatieve fantasie van het bedrijf zonder tegenspraak naast elkaar bestaan; de combinatie van beide zou het merk succes opleveren. De verhuizing naar het industriële district van Brescia zorgde voor een gunstige omgeving voor ontwerpers, wat resulteerde in producten zoals de revolutionaire Arco van de gebroeders Castiglioni. Flos' strategie was gebaseerd op wat we nu een denktank zouden noemen, waarmee het bedrijf een langdurige pionier op het gebied van Italiaans design is geworden.

    Samenwerking met designers

    Gandini bepaalde samen met zijn exclusieve ontwerpers - de gebroeders Castiglioni en het duo Scarpa - de producten, communicatiestrategie en imago van Flos. Samen hebben ze de lijnen van hun eigen verlangens uitgelegd, de wenslijnen die de meest iconische lampen in de geschiedenis van de verlichting hebben voortgebracht.

    MoMa show in New York

    In 1972 was de show 'Italy The New Domestic Landscape' in het MoMA van New York City - het belangrijkste museum voor hedendaagse kunst in Amerika - een fenomeen van ongekende populariteit dat de cultuur van kunst en industrie viert.

    Flos was te zien in de show met verschillende stukken - met name ontworpen door de gebroeders Castiglioni - die het merk op de kaart wisten te zetten als een internationaal avant-garde bedrijf. Vanaf dat moment gingen de ontwikkeling en de populariteit van Flos hand in hand. Tussen de jaren '70 en '80 wordt de productie uitgebreid met nieuwe faciliteiten, vestigingen in het buitenland en hun productcatalogus.

    Miss Sissi & Mister Gandini Jr.

    Elk groot succes komt voort uit het nemen van risico's. Halverwege de jaren 80 ontmoette Sergio Gandini een jonge Philippe Starck en accepteerde hij om zijn sprookjesachtige lamp, Arà, te vervaardigen.

    Piero Gandini, de zoon van Sergio en die ook in het bedrijf stapte, zag het potentieel in Starck's visioenen en ontwikkelde het Arà-ontwerp op industriële schaal. Hij besefte het grote talent van de ontwerper en besloot een van de ontwerpen van Starck in plastic te produceren voor een hotel in New York, een soort iconische tafellamp die later de naam Miss Sissi kreeg. 

    Het bleek een geweldig succes (8000 stuks werden verkocht in de eerste 10 dagen, 100.000 in één jaar) en het was het eerste in een lange reeks iconische bestsellers geproduceerd door Piero Gandini, samen met Starck of Castiglioni. Door middel van nieuwe technologieën en materialen hebben ze het imago van Flos bijgewerkt en ingenieuze paden van onderzoek en ontwikkeling geopend.

    Een nieuw millennium

    Onder leiding van Piero Gandini richtte Flos zich op de harmonie tussen iconische vormen, ambachtelijk vakmanschap en de technologie van massaproductie. De cruciale stap naar verandering kwam echter met het besef dat hedendaagse objecten een uitdrukkingsvorm kunnen zijn, met zoveel stilistische interpretaties als er talen in de wereld zijn. En dus deed Piero Gandini een beroep op de meest veelbelovende talenten in internationaal design: van de 'futuristische' stijl van de Australiër Marc Newson (met zijn Helice Lamp in 1993), tot de Engelse profeet van minimalistisch design Jasper Morrison, tot Konstantin Grcic, de meest verfijnde en eclectische Duitse ontwerper.

    Flos-identiteit

    Voor Piero Gandini betekende het ontwikkelen van een nieuwe Flos-identiteit de moed om radicale keuzes te maken. Zich overgeven aan LED's op het gebied van verlichting zou de eerste stap zijn in een tweede productierevolutie die hij begin 2000 begon met de overname van het bedrijf Antares van Federic Martinez. Dit leidde tot de oprichting van Flos Architectural Lighting - gewijd aan professionele verlichting voor grote oppervlakken en openbare ruimtes. Piero ontdekte nieuwe ontwerpers en zette ze aan het werk om lichtarchitectuur te creëren met behulp van de meest geavanceerde technologieën. 

    De verlichting van nu

    In de visie van Flos zijn en blijven er totaal nieuwe soorten verlichting. Nieuwe die moeten worden bestudeerd, ontwikkeld en geproduceerd met een diepgaande, grensverleggende houding en die nog steeds in evenwicht moeten houden met de culturele striktheid waarop Flos is gebaseerd.

    De hedendaagse collectie van Flos is een goed voorbeeld, waarbij de architecten, ontwerpers en ontwerpkunstenaars de iconen van morgen hebben gemaakt, verlichtingsarmaturen als sculpturen hebben geproduceerd, vormoefeningen in evenwicht hebben gebracht en spelletjes hebben gespeeld.

    De Flos Architectural-lijn omvat een bredere milieuvisie met de werkplek, entertainment en zelfs de niet-plaatsen van massaconsumptie. Flos Outdoor richt zich op natuurlijke ruimtes zoals tuinen, parken en landschappen. Er is geen verschil tussen kunstmatig en natuurlijk licht. Het is gewoon een kwestie van hoe het wordt overgebracht. 

    FB Instagram Pinterest YouTube LinkedIn