Leolux

    Aangenaam zitten is meer dan alleen het beste comfort. De Leolux specialisten werken iedere dag hard aan een duurzame design collectie waarmee u uw interieur naar eigen wens en comfortniveau kunt creëren. Voor Leolux geldt: wonen is kunst; kunst van alledag. Kunst en design liggen in elkaars verlengde. Door samen te werken met creatievelingen van verschillende disciplines (architecten, fotografen, designers, stylisten etc.) worden kunst en design bij Leolux samengevoegd tot een uniek eindproduct. Een topmeubel van uitzonderlijke klasse, met topcomfort en hoogwaardige materialen. Leolux meubels worden op bestelling in Venlo geproduceerd.

    Leolux collectie online bij Berden

    Leolux heeft een ruim assortiment aan zitmeubelen. Denk daarbij aan de iconische Leolux Pallone fauteuil, verkrijgbaar in diverse formaten en bekledingen. Andere toppers uit de collectie zijn de Leolux Caruzzo fauteuil,  nu in verschillende uitvoeringen uit voorraad leverbaar, de Leolux Kikko fauteuil en de Leolux Bora Bèta bank. Naast zitmeubelen bestaat de collectie van Leolux ook uit een mooi aanbod aan tafels, zoals de uitschuifbare Leolux Yama tafel

    Wilt u meer informatie over een meubelstuk of een vrijblijvende offerte voor uw favoriet? Neem dan contact op met onze interieuradviseurs!

    75 gevonden artikelen

    75 gevonden artikelen

    80 jaar Leolux - visionair vakmanschap

    Leolux kiest al meer dan acht decennia voor de weg van evolutie. Een aanhoudende ontwikkeling op het gebied van innovatie en kalme groei, met een duidelijk doel. "De Zuid-Nederlande Clubmeubelfabriek", opgericht in 1934, groeit uit tot een internationale speler, die zich onderscheid door zich te richten op kwaliteit en comfort. 

    De vroege jaren
    In 1934 wordt de Zuid-Nederlandse Clubmeubel-fabriek opgericht. Met slechts enkele medewerkers maakt dit bedrijfje ambachtelijke meubelen. De oorlogsjaren zijn turbulent, zeker wanneer het bedrijf in 1944 in de frontlinie komt te liggen. Na de oorlog komt het onder beheer van de “Boerenleenbank” die Ton Sanders aanstelt om toezicht te houden. Samen met zijn broer Jan koopt hij een paar jaar later, in 1948, de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek met bijeen gesprokkeld familiegeld. Zoals het met veel bedrijven gaat: het verhaal gaat pas echt beginnen als de eerste jaren met vallen en opstaan zijn doorstaan. Van bestedingsbeperking naar de Korea-crisis en de Hongaarse crisis. Om er het beste van te maken, zet de Zuid-Nederlandse alle creativiteit van de enkelen die er werken in. De teksten uit die tijd getuigen van zelfwerkzaamheid en idealisering en... de naam Leolux duikt al af en toe op voor aparte modelseries.

    Nieuwe wegen
    In de tweede helft van de jaren vijftig ontplooien zich Deense en Italiaanse designers en dat ontgaat de gebroeders niet. Ze bewonderen nieuwe schuimmaterialen, kunstleders en andere stoffeertechnieken en passen ze zonder schroom toe. De klassieke paden worden verlaten. Risico nemen is een uitgangspunt. De jonge ontwerper Harry de Groot bindt zich met hart en ziel aan het bedrijf en samen maken de broers en Harry een moderne collectie. De trotse leeuw in het ZNC-logo wordt een luxueuze leeuw, “Leolux”, een merknaam die al snel over gaat op het hele bedrijf.

    De jaren zestig
    Op het moment dat The Beatles de wereld veroveren, worstelt Leolux met de markt. De ambities zijn groot en soms loopt Leolux ver voor de muziek uit. De broers hebben vooruitziende blikken die jaren ploeteren betekenen. In 1964 vestigen de Limburgers een eigen, 1400 vierkante meter grote showroom in het hart van Nederland. Het is een reuzenstap, maar een succesvolle stap, en dat was nodig want een weg terug is er niet. De kosten zijn hoog. Advertenties in consumen-tentijdschriften zoals Avenue en Elsevier verbijsteren de collega’s nog meer. De collecties worden nog uitdagender. Bij het gloren van een nieuw decennium, als het met The Beatles alweer begint af te lopen,komt de doorbraak: Leolux wordt een begrip en een serieuze speler in de moderne meubelmarkt.

    Oliecrises en nostalgie
    In 1973 breekt de eerste oliecrisis uit en tot aan de tweede olie-crisis in 1979 viert de nostalgie hoogtij. Echt modern is even “uit”. Alles wordt bruin; de berber is hot. De loonkosten rijzen de pan uit maar de euforie over de aardgasvondsten sust Nederland in slaap. En ondertussen gaat de meubelindustrie voor een groot deel teloor. Leolux vecht zich een weg door de crisis door te investeren in jong management en in de export naar België en Duitsland. In het Duitse Roergebied ontstaat de Leolux GmbH, met een gewaagd eigen verkoopcenter. In Nederland wordt Leolux een gevestigd merk door de tweede showroom die vanuit Eindhoven Zuid- Nederland en België openbreekt.

    De tachtigers en negentigers
    Afgeslankt maar gezond doorstaat Leolux de heftige recessie van 1979 tot 1982. Alles is veranderd maar de wortels zitten nu diep in de bodem geklemd. Een nieuwe generatie neemt het roer over: Jeroen Sanders en Johan van Beek. Ze nemen in fases de aandelen van de broers over en zetten een koers in die leunt op het gedachtegoed van de eerste veertig jaar, zij het met een geheel eigen interpretatie. Fotografie, reclame-uitingen, productbeleid en presentatie spreiden elan ten toon en het bedrijf krijgt vleugels op basis van de opgebouwde kennis en kunde. Tussen 1981 en 2001 verzesvoudigt de omzet in één lange groeicurve. Spraakmakende producten van een brede groep internationale designers verrijken de collectie en tonen de durf van het bedrijf door provocatieve details en vernieuwingen. Ook communicatief gaat Leolux verrassend te werk. Ze daagt de internationale gevestigde orde uit: Leolux noemt de Echnaton bijvoorbeeld “een troon voor hervormers” en ze laat Papageno “een knipoog naar dogmatische opvattingen” geven. Showrooms heten nu Design-Centers en zowel in België als in Duitsland worden nieuwe vestigingen geopend. De markten van Zwitserland en Frankrijk openen zich en ook de buiten- Europese export krijgt vorm. Leolux wordt een serieuze internationale speler op hoog kwaliteitsniveau. Aan het eind van de jaren negentig realiseert Leolux samen met Philips Corporate design en chef-designer Stefano Marzano “Plugged Furniture”, meubelen en audiovisuele apparatuur ineen. Het is een revolutie in het denken over deze traditioneel zwarte dozen en het lokt bij Leolux een volgende stap uit: Leolux zitideeën worden geëlektrificeerd! Elektrisch verstelbare banken en fauteuils vormen Leolux om, naar een verdere evolutie in comfort en toepasbaarheid. 

    Een nieuw millennium
    De nieuwe eeuw gaat roerig van start. Na een voortvarend begin krijgt de economie het lang zwaar te verduren en Leolux moet alle zeilen bijzetten. Wat begint als een oververhitte economie, waar de bomen tot in de hemel groeien, eindigt abrupt op 11 september 2001. Leolux kiest niet voor de veilige weg, maar zet in op creativiteit om het tij te keren. Een volledig nieuw concept wordt doorgevoerd in jaarboeken, Design Centers, fotografie en architectuur. “De wereld vol mooi en bijzonder” zorgt dat Leolux de aandacht op zich vestigt. Ondertussen werken de eigenaren aan hun opvolging. Johan van Beek draagt eind 2004 zijn werkzaamheden als directeur over, Jeroen Sanders trekt zich met ingang van 2009 in de coulissen terug. Maar voor het zover is, realiseren ze hun droom: bezoekerscentrum Via Creandi opent zijn deuren in een nieuw pand dat onder architectuur is gebouwd.

    Een nieuwe toekomst
    De nieuwe generatie, de derde alweer, neemt de leiding in 2012. Sebastiaan Sanders en Patrick Schreudering zetten nieuwe accenten maar koesteren de kennis en ervaring van hun voorgangers. Leolux gelooft dat kwaliteit en comfort de essentie vormen van een goed meubel, maar alleen durf, zelfbewuste keuzes en een tikje eigenwijsheid zorgen uiteindelijk voor continuïteit en een lange, mooie toekomst. En daar is het de eigenaren van dit familiebedrijf, met zijn rijke historie, om te doen. 

    Duurzaam Leolux: design voor een mooiere wereld

    Lokaal leer
    Uniek bij Leolux is het Corus leer dat zij gebruiken. Een schitterend leertype dat afkomstig is van runderen uit eigen provincie, de Limburgse Limousin runderen. De huiden worden regionaal verwerkt tot een schitterd natuurleer. Geproduceerd met probiotics, waardoor er minder water en energie wordt gebruikt dan bij de verwerking van “normaal” meubelleer. Maar ook volledig afbreekbaar en traceerbaar tot aan de weide waar het dier heeft gegraasd.

    Eigen energie
    Op verschillende daken van Leolux panden zijn zonnecellen aangebracht waardoor het bedrijf grotendeels draait op schone zonnestroom. Kwaiiteit staat bij de producten voorop: in design, materialen, comfort en constructie. De meubelen hebben hierdoor een lange levensduur. Zelfs wanneer bekleding vervangen moet worden, kan Leolux een herstoffering verzorgen, waardoor weggooien niet nodig is. Dat maakt de meubelen duurzaam.Verder investeert Leolux permanent in schonere productiemethoden; efficiëntere machines, minder materiaalgebruik, led-verlichting en schonere vrachtwagens om de CO2 uitstoot te beperken. 

    Het groene Leolux hart
    Sinds 2011 heeft Leolux een eigen bosgebied dat op eigen initiatief is aangeplant op het landgoed Pelgrimshof door Leolux eigenaar Jeroen Sanders. Dit bos maakt deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Afronding staat gepland voor 2028. Het groene Leolux hart bestaat uit 93 bomen, hoogte bij aanplant 2 meter, en 16.000 boompjes, hoogte bij aanplant 50 cm. 

    Leolux & Berden 

    Bij Berden hebben wij veel producten van Leolux direct uit voorraad leverbaar én kunnen wij zeer snel leveren. Alle Leolux producten worden gratis bij u thuis geleverd door heel Nederland. Berden klanten beoordelen de producten van Leolux gemiddeld met 5 van de 5 sterren. Wenst u meer informatie over een meubel van uw voorkeur of wilt u graag een vrijblijvende offerte? Neem gerust contact met ons op!

    FB Instagram Pinterest YouTube LinkedIn